В същото време председателят на регулатора Светла Тодорова постави под въпрос доколко морални са действията на дружеството, което издаде две фактури с един и същи срок на 5 на сто от клиентите си, предаде БНР.

До дни в ДКЕВР ще са готови с резултатите от проверките на начина, по който дружествата отчитат клиентите си. Към момента обаче няма индикации за извършено нарушение от страна на "Енерго-Про", обясни Светла Тодорова.

"Ще се произнесем по това дали могат да бъдат наложени някакви санкции, след като разгледаме всички обстоятелства, които в момента изглежда, че са в тяхна полза", подчерта шефът на ДКЕВР.

Тодорова обаче вижда проблем, че първоначално падежът за двете издадени фактури от "Енерго-Про" е бил един и същ. Трябва да бъде изследвано дали е софтуерен проблем и ако е такъв, той да бъде коригиран.

Вчера в парламентарната комисия подобно обяснение за софтуерен проблем даде управителят на дружеството Стефан Абаджиев.

Според Светла Тодорова на електроразпределителните дружества трябва да бъде дадена допълнителна гъвкавост при отчитането на електромерите.

"Сега, когато си подадат заявленията за цени, в тях е възможно да бъде написано - допълнителни разходи за отчитане", допълни Тодорова.

Проверката на МИЕ

Междувременно от Министерството на енергетиката (МЕ) съобщиха, че техни екипи, командировани във Варна и в Шумен със заповед на министър Теменужка Петкова, са проверили вчера и днес общо 91 сгради с клиенти на "Енерго-Про" по повод двете сметки за ток с един и същ падеж за плащане. 

Става въпрос за около 67 хил. абонати - или около 5% от клиентите на дружеството. При тях е извършено извънредно отчитане и така те са получили фактури за два периода - от 23 ноември 2014 г. до 21 декември 2014 г. и от 22 декември 2014 г. до 12 януари 2015 г.

От дружеството уверяват, че второто отчитане е направено, за да се спази нормативното изискване периодът на отчитане да не е по-дълъг от 31 дни. Те вече разсрочиха плащането по втората фактура с 15 дни.

Обект на проверка на екипите на МИЕ от техническа гледна точка са заключването на ел. таблата, ако вратите им са метални - заземяването им, наличието на пломби на електромерите, точността на часовниците и други.

При проверките вчера е установена една скъсана пломба, която е била заменена с нова веднага след проверката. Едно от общите табла е било със счупена панта.

В седем случая е установено, че часовниците на електромерите не са точни с около 30 минути и отчитат неправилно часовете на смяна между дневна и нощна тарифа.

Допълнително ще бъде проверена коректността на издадените фактури, чрез сравнение с показанията на електромерите. Ако някъде се окаже, че показанията, записани във фактурите, са по-големи от тези в момента, ще означава, че при отчета потреблението е било изкуствено завишавано.

Министър Петкова е поканила на среща представители на трите ЕРП, за да търсят заедно взаимноприемливи решения в интерес на българските потребители, посочват от МЕ.